Čtenářská gramotnost – Projekt ŠD
Také ve školní družině podporujeme čtenářskou gramotnost, schopnost porozumět psanému textu a přemýšlet o něm. Klasická česká pohádka se začíná z povědomí dětí pomalu vytrácet, a proto jsme se rozhodli vrátit alespoň částečně české pohádce její místo. Nejdříve paní vychovatelka dětem vysvětlila pojem pohádka. Poté děti soutěžily v určování pohádkových dvojic, ke každému písmenu abecedy přiřadily pohádku, rozvíjely jazykové a komunikační schopnosti, zkusily si házet lasem jako Brouk Pytlík, opravit rádio jako Ferda Mravenec a také vyrobit lodičku, na které se Ferda Mravenec vracel s kamarády domů, do mraveniště. Poté jsme v projektu pokračovali v místní knihovně, kde děti přivítala Beruška v podobě paní knihovnice a děti vyluštily pohádkový kvíz, hádaly podle úryvků z knížek a obrázků o jakou pohádku jde. Dalším úkolem byla zamotaná pohádka, ve které děti objevily názvy tří známých pohádek. Podle vylosované kartičky děti nakreslily pohádkovou postavičku. Nakonec za veškeré snažení a za spolupráci byly děti odměněny sladkým pokladem. Tato forma práce v rámci rozvíjení čtenářské gramotnosti přinesla dětem radost z četby s porozuměním a snad se jim tato skupinová práce stane průpravou k zúročení čtení i v dalším životě.